Kev Leuk dat je met je vraag op ons forum terecht gekomen bent. Laat ik direct antwoord geven op je hoofdvraag. Het risico dat je niet binnen 3 maanden een baan vindt is zeker aanwezig. Hoe groot dat risico is kan ik niet inschatten. Het hangt namelijk af van bij welk bedrijf je een baan vindt en of ze willen proberen de visum aanvraag in gang te zetten. Dan hangt het daarna af van de beambte die je aanvraag beoordeeld.
Ik denk overigens wel dat er kansen liggen voor je. Zoals ik het lees is je insteek om je geluk te gaan proberen met een toeristenvisum. Ik zou je aanraden om direct bij aankomst de lokale "scene" in Kanagawa te verkennen. In de meeste regio's kom je in plaatsen waar de lokale buitenlandse bevolking komt prikborden met vacatures tegen. Richt je pijlen op een lokale, kleinere werkgever. Bij de grote talenscholen loop je wellicht tegen een muur aan.
Er zijn overigens zeker in de buurt van Tokyo ook vacatures te vinden in andere branches. Horeca en toerisme zijn er ook nog, hoewel Engels geven absoluut de hoofdmoot is. Houd de vacatures op GaijinPot in de gaten. Wellicht zit daar wat tussen.
En van mijn kant op persoonlijk vlak alle begrip voor je situatie. Been there doen that zullen we maar zeggen. Ik ben inmiddels 8 jaar met haar getrouwd. Waar een wil is, is een weg. En mocht het nou na 3 maanden niet gelukt zijn, dan kun je altijd een goedkoop vliegticket boeken naar Zuid-Korea. Na een paar dagen daar begin je in Japan gewoon weer met een toeristenvisum voor 3 maanden.
Succes, en ik hoor graag hoe het je vergaat.
Gr. Wouter