Linde & Rik Ja... het visum... dat is inderdaad het lastigste aspect. Een studentenvisum is inderdaad een optie en daarvoor is een inschrijving bij een talenschool voldoende. Kijk eens op websites als Go! Go! Nihon.
Ik heb verhalen gehoord van mensen die met een studentenvisum begonnen zijn. Halverwege het winterseizoen liep het visum af maar ze hadden inmiddels hun werkgever persoonlijk leren kennen en die vond het prima dat ze het seizoen af maakten. Uiteraard kan en zal ik nooit adviseren om via een dergelijke constructie onder de radar te gaan werken in Japan.
Als jullie al contacten gelegd hebben bij skiresorts zou je ook kunnen overwegen om te vragen of je er mag werken in ruil voor onderdak en eten. Als het jullie met name om de ervaring gaat en niet zo zeer om geld verdienen dan zou dat een, volledig legale, optie kunnen zijn.
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat er een eco-georiƫnteerd hotel is ergens in een van de ski resorts die aangesloten zijn bij WWOOF Japan. Dat is een programma wat zorgt voor werk tegen onderdak en eten op organische boerderijen maar er zitten ook wel wat hotels tussen.
Kijk ook eens op onze pagina over werken in Japan als skileraar. Ik hoop dat jullie hier wat verder mee komen. Succes!
Gr. Wouter