Ingrid Leuk dat je op Japan Forum terecht gekomen bent.
Je komt in Japan niet overal "exchange" kantoren tegen zoals je dat in sommige andere landen ziet. Geld wisselen doe je bij een bank. Hoewel je die op veel plaatsen vindt zal je tegen aan onherroepelijk tegen een taalbarrière aanlopen. Lang niet alle hotels wisselen geld.
Ik zou je dan ook aanraden om gewoon je Nederlandse bankpas mee te nemen en geld te halen bij een geldautomaat. Dit kan ook weer niet zomaar bij iedere bank, maar gelukkig kun je terecht bij een van de zowat 8000 vestigingen van 7 Eleven. Daar vind je "international ATMs". Bij de meeste andere "convenience stores" kun je ook gebruik maken van de geldautomaten. Zorg wel dat je een voorraadje yen in je zak hebt zitten voor het geval er even geen "convenience stores" in de buurt zijn. Ik zou je ook aanraden om voor pakweg EUR 200 aan yen mee te nemen.
Wat betreft mobiele telefoons, dat is de laatste jaren niet zo'n probleem meer. Alle moderne smartphones kun je gewoon gebruiken in Japan. Er is steeds meer WiFi beschikbaar, maar als je van je telefoon afhankelijk bent om de weg te vinden dan is een Japanse data-simkaart geen overbodige luxe. Zelf kies ik deze winter voor mijn Japan reis voor de b-mobile VISITOR SIM. Dat is op dit moment de voordeligst optie.
Veel plezier met het voorbereiden van je Japan reis!
Gr. Wouter