Richard Leuk dat je onze site gevonden hebt en goed om te horen dat je er wat aan hebt ook 🙂.
Om maar meteen ter zake te komen, je bent over het algemeen met de auto iets duurder uit. Je krijgt er wel een hoop flexibiliteit voor terug. Hoe je precies uitkomt qua kosten is uiteraard moeilijk te zeggen want dat hangt enorm af van je route en hoeveel extra je met de trein reist buiten het JR netwerk.
Om je een indicatie te geven van wat je kwijt bent aan tol heb ik even gekeken wat bijvoorbeeld de rit van Kawaguchiko naar Himeji je zou kosten. Dat komt uit op ¥ 13.470, pak 'm beet 100 euro dus (tol kun je berekenen op dc2.c-nexco.co.jp maar die website is alleen in het Japans beschikbaar). Benzine is in Japan iets goedkoper dan in Nederland. Reken op ergens tussen 1 euro en 1,10 per liter.
De auto is fantastisch om de buitengewesten te verkennen maar in de steden zit je met extra kosten zoals parkeren waar je natuurlijk ook rekening mee moet houden. Afhankelijk van de locatie in de stad kan je dat ook zomaar ¥ 1.000 per uur kosten. Zoals Angelique ook zegt, het openbaar vervoer is zeker ook een goede optie, maar je zult minder van het platteland kunnen ervaren en meer aan de steden vast zitten.
Nogmaals, qua kosten zul je waarschijnlijk met de auto iets duurder uit zijn maar ik denk dat je de keuze vooral moet maken gebaseerd op hoe jullie het liefst zouden reizen. Mijn persoonlijke voorkeur zou de auto zijn want dan heb je meer kans op plekken te komen waar je het gevoel hebt de eerste buitenlander te zijn die er ooit geweest is en dat is wel een toffe ervaring.
Oh, en als je kiest voor de auto let dan wel op dat je een internationaal rijbewijs nodig hebt.
Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen. Laat het nog even weten.
Gr. Wouter