Martin Leuk dat je ons gevonden hebt met je vraag. Ja, het is druk in Japan in Golden Week. Maar dat wil niet zeggen dat je, er per se je reisplannen helemaal voor moet omgooien hoor.
In mijn ervaring trekken veel Japanners er tijdens Golden Week op uit met de auto. Er staan dus vaak lange files. Als je met de trein reist heb je hier een stuk minder last van. Ja, het is drukker in de treinen, dat wel. In de praktijk betekent dat dat de kans op een zitplaats kleiner is.
Het is met name voor de lange afstanden wel aan te raden om een paar dagen van te voren je stoelreserveringen al te maken. Als ik het goed begrijp reis je met een Japan Rail Pass. Stoelreserveringen kun je gratis maken bij de groene loketten op alle grote JR stations.
Probeer in de Golden Week periode wel weg te blijven van toeristische attracties waarvoor je een kaartje moet kopen. Zo zou ik bijvoorbeeld niet naar de Tokyo Skytree gaan, om een voorbeeld te noemen. Plaatsen waar je normaal al zou verwachten in de rij te moeten staan worden er tijdens Golden Week niet beter op.
Heb je ons artikel al gelezen over waar je wel en niet moet zijn tijdens Golden Week?
Gr. Wouter