Laurens Shikoku is wel een leuk stuk om met de auto te doen hoor. Het eiland is ongeveer de helft van Nederland en is in 4 dagen prima te doen met de auto. Ik heb zelf een paar roadtrips door Shikoku gedaan.
De eerste keer zijn we vanaf Iyabashi via het standbeeld van Manneken Pis (hij plast hier in een ravijn van zo'n 200 meter diep) naar de Iya-no-Kazurabashi (hangbrug gemaakt van hout) gereden via deze route. Dat was wel een gave rit. Die avond hebben we overnacht in een vrij "retro" onsen hotel, Sunriver Oboke, op een prachtige locatie in de Oboke-Koboke vallei. De dag daarna zijn we doorgereden naar Kotohira, een Shinto heiligdom op een berg waar je ruim 700 traptreden moet beklimmen.
Afgelopen winter zijn we richting Kochi gereden. We zijn via Kaap Muroto richting het oosten gereden. Dat was ook wel een toffe trip. In Kochi hebben we geslapen in Royal Hotel Tosa. Een hotel met een prachtig uitzicht over de Grote Oceaan.
Het westelijke gedeelte van het eiland staat voor komende winter op de planning. Ik denk dat het ook wel weer een ritje wordt langs de zuidkust, want de Grote Ocean heeft toch wel iets bijzonders daar.
Om terug te komen van Shikoku op het hoofdeiland Honshu is de westelijke verbinding tussen Imabari en Onomichi het mooiste. Je rijdt over een aantal eilanden die met bruggen verbonden zijn. Volgens sommigen is dit een van de mooiste wegen van Japan. Ik ben lang niet overal geweest, maar een mooie route is het zeker 🙂.
Gr. Wouter