Hallo,
Ik heb al sinds enige tijd een grote fascinatie voor Japan. Ik ben momenteel ook bezig aan mijn tweede jaar Japans in avondschool. Deze fascinatie is steeds meer gegroeid tot op het punt dat ik dacht "Ik moet gewoon naar Japan". Ik zou zeer graag de cultuur, het dagdagelijkse leven en het land in levende lijve willen ontdekken.
Het probleem is dat ik niemand vind in mijn dichte omgeving die deze droom deelt en bereid is om mee te gaan. Ik zou ook een solotrip kunnen doen, dit heb ik al meermaals gedaan in Europa, maar Japan is toch wel helemaal iets anders dan Europa. Dus dat zie ik minder zitten. Er zijn uiteraard ook organisaties die groepsreizen organiseren, wat mij ook wel een leuke optie lijkt.
In principe zou ik niet zozeer willen rondreizen, maar eerder het dagdagelijkse leven in Japan ervaren, leven zoals de locals.
Dit bracht mij op volgend idee. Ik zou graag een langere periode in Japan willen doorbrengen, 1 à 1,5 maand. Ik ben zelf leerkracht in volwassenenonderwijs, dus juli tot half augustus 2021 of 2022 (als corona het toelaat) ben ik vrij. Mijn reis naar Japan zou ik met iets koppelen om Japan zoals de locals te kunnen ervaren. Ik dacht aan volgende opties:
- Engelse les geven in Japan: JETprogram of ander alternatief, lesgeven in Engels taalcafé via Workaway,...?
- Vrijwilligerswerk in Japan
- Uitwisselings"student" in Japans gastgezin
- Een interimjob zoeken bij een bedrijf met vestiging in Japan
- Summerschool, korte opleiding volgen in Japan
- Taalreis met EF, eventueel in gastgezin
Lesgeven sprak mij het meest aan. Enige probleem is dat het in deze periode schoolvakantie is in Japan. Een contract voor een maand is ook niet mogelijk en native speakers krijgen vaker de voorkeur denk ik?
Ik ben momenteel verder aan het zoeken, maar ik vroeg mij af of er mensen zijn binnen dit forum die interessante tips hebben of die zelf al met een soortgelijk doel naar Japan zijn gegaan?
Alvast bedankt!
PS: Sorry voor de lange introductie! 🙂