MLS Leuk dat je de website en het forum tegen gekomen bent tijdens de voorbereiding op je reis 🙂.
Tokyo is zo’n grote stad dat het onmogelijk is om centraal te zitten. Je zit altijd wel ergens dichtbij en ergens ver vanaf. Gelukkig ben je met metro of trein snel van A naar B. Qua keuze is Asakusa best een leuke buurt. Ook met kinderen. Vlak achter de Senso-ji tempel ligt een klein attractiepark, Hanayashiki, wat leuk is voor kinderen. Iets verderop, langs de rivier ligt ook nog een park waar je je kind even los zou kunnen laten. Je zit hier ook niet ver weg vanaf Tokyo Skytree. Ook zijn er een paar metro- en treinstations vlakbij waarmee je verbinding hebt met de rest van Tokyo, maar je hebt bijvoorbeeld vanaf Asakusa ook een directe treinverbinding met Nikko. Leuk voor een dagtrip wellicht, ook om een klein beetje natuur te zien.
Voor natuur kom je waarschijnlijk meer aan je trekken in Kyoto. Je hebt er inderdaad het bamboebos van Arashiyama. Steek na het bamboebos ook eens het spoor over. Ten noorden van het spoor loop je langs rijstvelden en kun je her en der typisch Japanse lekkernijen proeven.
Wat ik zelf er leuk vind in Kyoto om even te ontsnappen aan de drukte van de stad is een uitstapje naar Hieizan. Dat is een berg in het noordoosten van de stad. Je kan er met een funicular omhoog en midden in de bossen ligt daar de tempel Enryaku-ji. Aan de andere kant van de berg kun je, ook weer met een funicular, naar beneden en kom je terecht aan de kust van het meer Biwako. Wellicht een idee om die reishengel mee te nemen?
Ook leuk voor een wandeling in de bergen is Kurama, in het noorden van Kyoto.
De Yamazaki distilleerderij ligt inderdaad prachtig aan de voet van een beboste berg. Het gebied rond het station van Yamazaki is trouwens ook leuk om rond te lopen. Als je een beetje geluk hebt met het seizoen dan kun je in de tuinen van het Oyamazaki Villa Museum of Art (gratis) genieten van de kersenbloesem.
Ik hoop dat je hiermee wat geholpen bent. Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag.
Gr. Wouter