Hallo IngridGrutters
Leuk dat je ons forum gevonden hebt en volgens mij heb je een fantastische reis voor de boeg.
Je hebt het over de herfstkleuren, maar ik ben bang dat je daarvoor net te vroeg bent. In september denken we in Nederland al aan herfst, maar in Japan begint dan net de bloedhete zomer iets af te koelen. De bladeren beginnen pas in november te verkleuren, tenzij je helemaal in het noorden gaat kijken. Daar begint het in oktober al.
Zorg dat je op dag 6 vroeg uit Tokyo vertrekt, zodat je voldoende tijd hebt om Hakone te zien.
Ik zie dat je zowel op dag 12 als dag 14 Okayama opgenomen hebt in je programma. Ik vermoed dat dat een logistieke beslissing is. Kurashiki heeft een eigen Shinkansen station, dus je zou op dag 12 ook op Shin-Kurashiki uit de trein kunnen stappen. Dan kun je rustig aan doen op Miyajima. Je zou dan op dag 14 de reguliere trein naar Okayama kunnen nemen, 's ochtends Okayama bekijken en 's middags Himeji. Let wel op dat wat je in Okayama en Himeji ziet ongeveer hetzelfde is: een kasteel. In mijn optiek is het kasteel van Himeji mooier. Wat het kasteel van Okayama bijzonder maakt is dat het niet wit maar zwart is. Ook is de Japanse landschapstuin Koraku-en die naast Kasteel Okayama ligt een van de mooisten van Japan.
Verder nog een tip wat betreft de Japan Rail Pass. Tijdens je verblijf in Tokyo haal je daar geen waarde uit en voor de treindagtocht naar Nikko kun je het beste gebruik maken van de private spoorwegmaatschappij Tobu Railways. Die hebben de beste verbinding tussen Tokyo en Nikko, maar daar is de Japan Rail Pass niet geldig. Voor de reis naar Hakone ben je het beste af met een andere private spoorwegmaatschappij: Odakyu. Ook daar is de Japan Rail Pass niet geldig. Dan houd je alleen de dagtocht naar Kamakura over. Vanuit dat oogpunt zou ik je aanraden om voor een 14-daagse pas te kiezen en die in te laten gaan op de dag dat jullie van Hakone naar Takayama reizen. Op die manier haal je het meeste uit je pas.
Kom je hier wat verder mee? Veel plezier met het plannen van je reis!
Gr. Wouter