Beste Yori,
Goed om te horen dat je nu al bezig bent met het plannen van je toekomst. Je hebt nu nog alle keuze en Japan zal voor jou zeker een goede motivator zijn om je studie met succes af te ronden.
Je kiest een HBO-opleiding. Dat is een goede keuze, want een van de weinige eisen van de Japanse regering voor het afgeven van een werkvisum is voor de meeste visum-klasses waarvoor wij als westerlingen in aanmerking komen dat je een Bachelor-diploma op zak hebt. Dat vakje kun je dus straks afvinken.
Het overgrote deel van de vacatures in Japan zijn inderdaad als leraar Engels. Dat is overigens veel minder in een voorbeeldrol dan je je wellicht voorstelt hoor. In de meeste gevallen geef je les aan volwassenen die een talencursus volgen en niet op een basis- of middelbare school. In dat laatste geval is die voorbeeldfunctie waar je het over hebt veel pertinenter, maar in het geval van cursisten (versus leerlingen) ben je als leraar Engels meer een gesprekspartner om mee te oefenen.
Na vacatures voor leraar Engels zul je de meeste vacatures vinden in de I(C)T. Deze vacatures vind je hoofdzakelijk in de omgeving van Tokyo. Mits je aan de overige voorwaarden van de vacature waar je naar gelinkt hebt voldoet vermoed ik dat je daar zeker kans op maakt. De concurrentie voor vacatures in I(C)T is wel een stuk groter dan voor leraar Engels.
Ik zou zeggen dat je studieroute niet zo belangrijk is. Als je doet wat je leuk vind is het is het makkelijker om er heel erg goed in te worden en dat helpt weer met het vinden van een baan.
Zoals ik al zei, de concurrentie voor banen in de I(C)T in Japan is groot. Je zult dus concurreren met mensen die al in Japan wonen. Als een werkgever de keuze heeft tussen jou en iemand die al in Japan woont en jij verwacht dat de werkgever je tegemoet komt in de kosten van de reis dan ben ik bang dat je bedrogen uitkomt. Neem dat dus ook nooit mee als vraag naar een sollicitatiegesprek. Mocht het zo zijn dat een bepaalde werkgever het je aanbied, grijp het aan, maar ga er zeker niet van uit.
Ik hoop dat dat je vragen enigszins beantwoord. Als je verdere vragen hebt hoor ik het natuurlijk graag.
Wouter